Ruangan Khidmat Nasihat DBP menyediakan kemudahan untuk para pengguna untuk menanyakan sebarang kemusykilan tentang bahasa, sastera, penerbitan dan korporat kepada pihak DBP .Pengguna perlu mendaftar terlebih dahulu sebelum menggunakan perkhidmatan ini.
Pertanyaan akan dijawab oleh pemudahcara yang bertugas iaitu Pegawai Khidmat Nasihat Bahasa dan Pakar Rujuk Bahasa.
Panduan
Sila masukkan e-mel sebagai ID Pengguna. (Contoh : azmi@yahoo.com)
Pastikan anda menggunakan ID yang sama sekiranya ingin menggunakan sistem ini semula
Cara penggunaan:
Dalam ruangan soal/jawab sila pilih jenis perkhidmatan sama ada pertanyaan soalan atau pertanyaan penyemakan/penterjemahan.
Masukkan tarikh bila diperlukan
Masukkan soalan.
Sila lampirkan sebarang fail sekiranya soalan anda terlalu panjang. (sama ada dari jenis .doc atau txt sahaja)
Sekiranya semua maklumat dipenuhi, sila klik butang Hantar.
Pegawai Khidmat Nasihat DBP tidak akan menjawab soalan berbentuk pertandingan.
Jawapan akan diperolehi ketika itu atau mengambil masa sedikit pada hari yang sama atau mengambil masa sehari dua atau lebih bergantung pada jenis atau jumlah pertanyaan yang dikemukakan dan keterdapatan maklumat jawapan yang ada dalam sistem rujukan DBP.
Untuk melihat jawapan, sila klik pada butang rekod pertanyaan di mana pengguna boleh melihat semua pertanyaan dan jawapan.
Pengguna diberi kemudahan untuk mencetak soalan dan jawapan.
Brosur
Tarikh kemas kini : Selasa, 12 Disember 2023