Daripada Editor
Kesusasteraan Kanak-kanak yang Terus Ditatang
Sejak akhir-akhir ini banyak keputusan dan tindakan kerajaan, sama ada yang baru dalam peringkat perbincangan atau telah ada keputusan dan pelaksanaan, dikemukakan kepada rakyat untuk memastikan kelangsungan hidup generasi mendatang dalam keadaan yang sempurna dan berjaya. Kesemua keputusan dan idea itu terbit daripada penilaian semula dan kenal pasti kelemahan dan kelebihan setiap dasar dan tindak-tanduk yang menjadi amalan pendidikan negara.
Antara isu besar yang heboh baru-baru ini adalah tentang pemansuhan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi mengalih arah sistem pendidikan negara agar tidak terlalu berfokus kepada peperiksaan. Isu ini mendapat pandangan pro dan kontra daripada rakyat. Sebelum ini isu pelaksanaan Program Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak (PERMATA) yang ideanya dicetuskan oleh Datin Seri Rosmah Mansor telah membuka mata banyak pihak, yang rata-rata menyokong pelaksanaan program itu.
Kedua-dua isu ini ada kaitan dan melibatkan kanak-kanak. Kerajaan memang amat menyedari betapa pentingnya mengasuh dan mendidik golongan kanak-kanak ini yang bakal menjadi dewasa dan menggantikan generasi tua. Kanak-kanak PERMATA dididik melalui kaedah eksperimentasi, eksplorasi, dan pengalaman yang memberikan ruang kepada mereka untuk berfikir dan bebas melakukan aktiviti secara kreatif. Dengan kurikulum PERMATA yang memberikan tumpuan kepada bidang sosioemosi dan kerohanian, bahasa dan literasi awal, pramatematik dan logik, sensori dan pemahaman dunia persekitaran, estetika dan kreativiti jelas betapa kerajaan berpandangan bahawa pendidikan awal kanak-kanak seawal usia setahun cukup penting bagi membentuk mereka menjadi generasi yang berguna dan berwawasan.
Estetika dan kreativiti adalah antara perkara yang ditekankan dalam kurikulum pendidikan ini. Bagi merealisasikan kurikulum di bawah program PERMATA ini, maka kesusasteraan kanak-kanak tidak boleh dikesampingkan. Banyak buku cerita bergambar, novel kanak-kanak, dan buku puisi diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, sejak tahun 1980-an lagi. Perpustakaan antara institusi yang penting dan ada kaitan dengan kerelevanan kesusasteraan kanak-kanak sepanjang zaman.
Alimah Salam, pustakawan yang berpuluh-puluh tahun bertugas di Perpustakaan Negara telah sudi berkongsi pengalaman sepanjang perkhidmatannya dan memberi pandangan dan idea bagaimana untuk meningkatkan perkhidmatan dan fungsi perpustakaan kepada perkembangan kesusasteraan kanak-kanak dan menggalakkan minat membaca. Mahaya Mohd. Yasin pula, yang berpeluang melawat perpustakaan terbesar di Jepun, telah sudi berkongsi pengalaman bagaimana masyarakat di Jepun menjadikan perpustakaan sebagai tempat mereka mendapatkan dan menghayati kesusasteraan kanak-kanak secara mudah, cepat dan selesa. Kesusasteraan tidak akan mati di hati generasi mendatang jika kesusasteraan itu terus ditatang.
FOKUS
Perpustakaan Sastera Kanak-kanak Antarabangsa Jepun:
Penyediaan Masa Hadapan Bangsa
Oleh: Mahaya Mohd. Yassin
Masa hadapan negara terletak dalam genggaman golongan muda. Oleh itu, jika mereka mantap, bijak dan berpandangan jauh perancangan yang disediakan, mereka akan berupaya melunasi tugas, tanggungjawab dan peranan tersebut dengan wibawa, yakin dan berdedikasi. Negara dapat menikmati kemajuan dan kemakmuran seperti yang telah dicorakkan.
Satu daripada beribu wadah yang membantu pembinaan modal insan yang bersiap siaga, berilmu, berkemahiran dan mengamalkan nilai murni ialah perpustakaan. Perpustakaan merupakan gedung ilmu. Bangsa yang membaca, bangsa yang bijaksana, membaca membuka jendela cakerawala. Pelbagai slogan dan cogan kata yang dicipta untuk merangsang penjanaan ilmu dalam kalangan masyarakat, khasnya golongan belia, remaja dan kanak-kanak.
Di Jepun, sebuah perpustakaan kanak-kanak yang pertama diwujudkan khusus untuk sastera kanak-kanak, iaitu Perpustakaan Sastera Kanak-kanak Antarabangsa (PSKA) (International Library of Children’s Literature). PSKA merupakan cawangan International Diet Library (IDL) atau Perpustakaan Negara Jepun dan terletak di 12-49 Ueno Park, Taito-ku, Tokyo.
|