Reset Setting Change contrast to brightChange contrast to originalChange contrast to darkChange to thin layoutChange to default layoutChange to wide layoutChange font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
T
T
T
T
T
T
Telefon Pantas 03-2147 9000 | webmaster@dbp.gov.my
   
Laman Web Rasmi
Dewan Bahasa dan Pustaka

Perkhidmatan Ujana Buku dan Khidmat Ekspres Buku

 

 



Ujana Buku (UB)


Moto Ujana Buku(UB)  adalah “Menyebarkan Ilmu Menyantuni Masyarakat”. Melalui moto tersebut UB berusaha mengajak masyarakat untuk menambah ilmu kearah pembentukan masyarakat berkelas minda pertama. UB telah di rasmikan oleh Mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, iaitu Dato’ Seri Muhyiddin Yassin di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Permatang Pauh, Pulau Pinang pada 29 April 2015.

Ujana Buku merupakan kenderaan pacuan empat roda yang telah diubahsuai menjadi kedai buku bergerak. Ia boleh berkunjung ke lokasi yang telah dikenalpasti atau atas jemputan organisasi bagi membuat jualan terus bahan terbitan DBP kepada pelanggan. Antara lokasi yang dikunjungi adalah sekolah, institusi pengajian tinggi, jabatan kerajaan dan karnival-karnival jualan. Setakat ini terdapat enam (6) buah UB iaitu tiga (3) buah di DBP Hulu Kelang dan masing-masing sebuah di DBP Wilayah Timur, DBP Cawangan Sabah dan DBP Cawangan Sarawak.
Setiap kedai buku bergerak mampu membawa sebanyak 500 buku terkini terbitan DBP bagi memenuhi permintaan

Khidmat Ekspres Buku (KEB)



Selain itu, KEB juga telah diperkenalkan oleh Pengedaran dan Pemasaran, DBP sebagai pelengkap bagi memberi perkhidmatan jualan buku. KEB merupakan khidmat penghantaran bermotor yang disediakan bagi memudahkan para pelanggan membeli terbitan DBP dengan lebih mudah dan cepat. Pelanggan hanya perlu menyemak judul yang dikehendaki di laman web www.niaga.dbp.my atau laman facebook DBPNiaga, kemudian membuat panggilan telefon atau whatsapp judul buku yang dikehendaki ke Kedai Buku DBP dan pesanan tersebut akan dihantar kepada pelanggan.
Operasi khidmat KEB bermula seawal jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang bagi hari Isnin hingga Jumaat manakala 8.00 pagi hingga 1.00 petang bagi hari Sabtu. Kawasan penghantaran KEB meliputi keluasan tiga puluh (30) kilometer dari Kedai Buku DBP di kawasan Lembah Kelang, Kota Kinabalu di Sabah dan Kuching di Sarawak. Moto KEB adalah “Mudah Cepat Mesra”.


Inginkan Ujana Buku DBP/Pasukan Pemasaran DBP  mengunjungi sekolah/institusi anda, sila hubungi:

♦ DBP Hulu Kelang - 03 41010027/019 2141956 (WhatsApp)
♦ DBP Cawangan Sarawak - 082 227000/019 8768358
♦ DBP Cawangan Sabah - 088 439317/019 8083188
♦ DBP Wilayah Timur - 09 7414900/0149180092
♦ atau e-mel
pp@dbp.gov.my

Khidmat Ekspres Ujana Buku DBP (KEUB).

Selain membuat pembelian secara dalam talian DBPNiaga.my, anda juga boleh membuat pembelian melalui Khidmat Ekspres Ujana Buku DBP (KEUB).

KEUB merupakan kaedah pembelian pantas dan mudah melalui aplikasi WhatsApp tanpa perlu membuat pendaftaran melalui laman sesawang DBPNiaga.my. Malah, anda juga boleh membuat pembelian walaupun tidak mempunyai sistem perbankan Internet. Inisiatif ini diambil oleh DBP untuk memastikan seluruh masyarakat Malaysia mempunyai akses untuk membuat pembelian buku dan majalah yang berkualiti terbitan DBP.

Anda hanya perlu menghantar butiran diri serta buku atau majalah melalui aplikasi WhatsApp ke nombor 019-214 1956. Butiran yang diperlukan seperti yang berikut:

1. Nama

2. No. Telefon

3. E-mel

4. Alamat

5. Judul Buku atau Majalah

6. Kuantiti

Kaedah pembayaran bagi KEUB ialah tiga cara: (i) Pemindahan akaun; (ii) Pembayaran di kaunter bank; dan (iii) Mesin Deposit Tunai (CDM). Pembayaran ini perlu dibuat ke dalam akaun Bank Islam [Nombor akaun: 14 0230 1001 8002] atas nama Dewan Bahasa dan Pustaka. Selepas membuat pembayaran, pastikan slip atau bukti pembayaran dihantar semula melalui aplikasi WhatsApp ke nombor 019-214 1956. Pembelian yang lengkap dengan bukti pembayaran yang sah sahaja akan diproses.

Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan mengenai status pembelian, anda hanya perlu menghantar pertanyaan melalui aplikasi WhatsApp atau menghubungi talian khidmat pelanggan, iaitu 03-4101 0023.

 

 

 

 

..

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kemaskini pada 2017-08-24 17:19:27 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page

Penggunaan laman web rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka tertakluk kepada Garis Panduan Portal myGovernment dan Laman Web/Portal Agensi-agensi Sektor Awam Paparan terbaik Internet Explorer 9.0 ke atas atau Google Chrome, resolusi 1024 x 768 pixel.